Afetgim pes a RYANAIR: anàlisi del tema laboral, valoració i sostenibilitat

El dia 15 d’agost vam incrementar la posició que teníem a Ryanair després de la correcció que havia tingut per les vagues i pels resultats trimestrals (veuen pressió en preus continuada). Aquest és la nostra anàlisi.

Tema laboral

Al setembre de 2017, després de cancel·lar vols per escassetat de pilots i mala gestió dels torns, Ryanair va proposar als seus pilots una pujada de sous del 20% per retenir-los i incrementar la captació. El nivell de sou resultant quedaria per damunt (>20%) del dels capitans Boeing 737 de les lowcost (Norweigian i Jet2). En cas que acceptessin tots els pilots (ara com ara sembla que menys d’1/3 de les bases han acceptat) el cost anual de sous per a l’empresa incrementaria en 100Mn EUR (1,4% dels ingressos).

Les negociacions amb els sindicats de pilots i de personal de cabina segueixen, també la convocatòria de vagues. En el cas dels pilots les millores addicionals que demanen serien:

  • Reconeixement dels sindicats.
  • Reconeixement de l’experiència. Permetria per exemple als pilots més antics tenir preferència a l’hora de triar horaris i destinacions.
  • Comunicació dels canvis de destinació i d’horari amb més antelació.
  • Menor pes de la part variable del sou.

En el cas del personal de cabina les millores que demanen serien:

  • Reconeixement dels sindicats.
  • Aplicació de la legislació laboral de cada país.
  • Passarel·la dels treballadors de ETT a fixos de l’empresa i mateixes condicions (pagues, privilegis, bitllets,…).
  • Fi de les pressions i objectius de venda a bord.
  • Sistema de torns automatitzat, transparent i clar, sense la intromissió d’agències locals.
  • Sistema de vacances just i equilibrat.
  • Reconeixement de l’antiguitat.

El 23 d’agost Ryanair i Forsa van arribar a  un acord sobre les condicions laborals dels pilots a Irlanda. Falta arribar a acords amb altres varis sindicats però és un bon senyal dosat que amb Forsa mantenien un dels desacords més forts.

Tema tarifes

Alguns analistes estan recomanat EasyJet sobre Ryanair argumentant que la primera està podent incrementar els ingressos mitjans per passatger (5 trimestres consecutius d’increment, tant en preu del bitllet com pels extres). Easyjet s’ha beneficiat de ser la primera lowcost a Europa i haver aconseguit slots en els aeroports amb capacitat limitada (p.e. UK). També per la fallida de Monarch (UK) i l’increment de trànsit intra-europeu. Ryanair en canvi porta dos trimestres incrementant l’ingrés per passatger però a costa dels extres, no del preu del bitllet, que cau. Se li critica que malgrat haver anat entrant en els aeroports Premium no ha pogut pujar preus. Nosaltres pensem que l’estratègia de Ryanair és la de preus baixos i factor de càrrega alt i que a mesura que altres empreses no es puguin mantenir en l’entorn actual tindrà més capacitat d’increment. A curt termini l’increment del preu del petroli permetrà cert repunt de les tarifes.

Valoració per fonamentals

Hem calculat la nostra valoració del preu de l’acció de Ryanair suposant l’impacte que tindrà l’increment en sous. Si utilitzem els 100Mn de l’increment de sou del 20%, el marge operatiu cauria del 23,3% al 21,9%. No obstant això, per ser més conservadors, hem suposat que la pressió és tan substancial que porta a Ryanair a un cost laboral per avió similar al que té ara EasyJet. Passaria dels 1,8Mn/avió/any actuals a 2,5Mn. El cost addicional seriosa de 300Mn (0,7Mn430 avions) en lloc dels 100Mn anteriors. En aquest cas el marge operatiu cauria al 19%.

La valoració suposant aquest marge llança un preu per acció de 19,8EUR, un 43% superior al preu actual de cotització (14,4EUR) i un 53% respecte a quan incrementem la posició el dia 15. La valoració actual del consens d’analistes és de 18EUR (també descompta disminució del marge).

El cost en si dels diferents dies de vaga no és molt significatiu (no ha afectat a les guies de l’any per exemple), i de fet el trànsit al juliol va créixer (+4%).

Sostenibilitat

Ens han preguntat diversos inversors i assessors sobre la conveniència de la inversió en Ryanair tenint en compte els criteris de sostenibilitat (social en aquest cas) de ROBUST.

En el cas dels pilots veiem que les demandes estan centrades en temes qualitatius (solucionables) i no de salari (que és elevat i en línia amb el sector). A més es tracta d’un col·lectiu amb recursos, formació i que aporta un alt valor afegit pel que pensem que poden defensar bé els seus drets o buscar treball en una altra empresa.

En el cas del personal de cabina (TCP) veiem que les condicions del treball i el sou s’han deteriorat. En part es deu a l’increment del volum de passatgers i vols des de l’aparició de les lowcost als 90. I d’altra banda les companyies han estat gestionant aquests llocs com a contractes de poc valor afegit (rotació, ETTs,…) com fan altres empreses en altres sectors. No solament aplica a Ryanair malgrat les vagues que s’han organitzat aquest estiu semblen indicar. Easyjet per exemple va tancar per primer cop un conveni col·lectiu a Espanya aquest 2 d’agost amb el Sitcpla, el sindicat que presenta als tripulants TCP a Espanya, oferint millores qualitatives i de salari. Iberia per exemple va ser sancionada al 2017 per realitzar un test d’embaràs a una candidata.

La pressió sindical va afectar a la viabilitat de diverses empreses tradicionals en el passat i empreses com Ryanair van permetre canviar l’entorn, reduint els costos fins i tot d’operadors monopoli com Aena, traslladant el menor preu del bitllet al passatger. Aquestes lowcost han utilitzat les opcions que han tingut al seu abast per transformar una indústria elitista a una de transport de masses, en un entorn altament competitiu.

En tot cas la tornada dels sindicats al sector ara com ara sembla que permetrá als treballadors accedir a millors condicions. La relació entre l’empresa i aquests sindicats no és fàcil però està avançant. A més a més al setembre de 2017 el Tribunal Superior de Justícia Europeu va fallar en contra de Ryanair i ara haurà d’aplicar la legislació local als treballadors que ho demanin. L’empresa mantenia que podia aplicar la legislació irlandesa a tots els seus contractes donada la naturalesa de la seva activitat i lloc que allí està el seu domicili social.

Pensem doncs que, d’entrada i donada la naturalesa del treball, es tracta d’un sector amb condicions laborals dures (especialment per al personal de cabina). És cert que algunes d’elles poden millorar: la gestió de torns i vacances per exemple sembla purament un tema de millor organització i més transparent. A més, encara que de forma aparatosa (donat l’entorn altament competitiu igual no hi ha una altra), la situació per a aquests treballadors sembla que avança. D’altra banda l’estratègia comercial de Ryanair de menors preus li permet el major factor de càrrega (95%, ompliment de l’avió) de la indústria, la qual cosa, juntament amb una flota d’avions més nous, permet el menor ràti d’emissions per km i passatger del sector (darrer informe Brighter Planet de 2010, lamentablement no hi ha altres més recents).

Ara com ara doncs, des del punt de vista de la sostenibilitat, mantenim la inversió encara que volem seguir veient millores. En l’última Junta d’Accionistes (sept 2017) vam votar en contra de 4 dels Consellers de l’empresa atès que la seva ràtio de dones al Consell està lluny de la paritat (15%). També votem en contra de la política retributiva del CEO (O’Leary) doncs és més elevada que el d’altres empreses amb un nivell de benefici operatiu (EBIT) similar (0,7% sobre el EBIT vs 0,3% CapGemini o 0,2% Philips). A més l’informe de remuneracions és poc transparent. Per a la propera Junta (aquest 20 de setembre) l’empresa ha incrementat el nombre de dones al Consell passant de 2 a 4, la qual cosa representarà el 33% de l’òrgan de supervisió. La UE demana a les empreses un Consell amb un mínim del 25% de dones per 2020. Ens sembla una millora significativa encara que seguirem votant en contra almenys d’un conseller doncs poden acostar-se més a la paritat.

This entry was posted in Inversions and tagged . Bookmark the permalink.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.