Mensual – Novembre 2019

Mercat

Al novembre els mercats continuen pujant anticipant un acord entre els Estats Units i la Xina abans de final d’any i també impulsats pel repunt de l’activitat que allunya el temor a una recessió. El S&P500 marca un nou màxim històric i la resta d’índexs tanquen el mes en positiu excepte la Xina (Hong Kong, dades macro febles), Indonèsia (cauen els bancs per possible nova baixada de tipus) i Mèxic.

El mes va començar amb una dada d’activitat (ISM) mixta als Estats Units que millorava la del mes anterior però per sota de les expectatives i encara en la zona de contracció. No obstant això, igual que el mes passat, unes bones dades d’ocupació (en contractacions i augment de salari) van reforçar la percepció de millora econòmica. Les notícies sobre el progrés de les negociacions entre els EUA i la Xina van consolidar el repunt d’uns mercats que semblen descomptar un acord abans de final d’any. També ha contribuït la millora del sentiment i de les dades macro a Europa i els EUA que apunten a una recuperació per a l’any que ve. Els resultats trimestrals de les empreses han estat bons (75% de sorpreses positives) i han anat alimentant també la pujada del mes.

La rotació del mercat continua erràtica. Les empreses VALUE van pujar més a principis de mes, especialment les VALUE i CÍCLIQUES,  no obstant això la resta del mes van guanyar terreny les empreses GROWTH i les DEFENSIVES.

ROBUST

ROBUST puja un 3,5% al novembre i acumula un 9,1% en 2019. El nostre índex de referència (25% S&P500 dividends acumulats i USD cobert, 25% STOXX600 dividends acumulats i 50% Bons Euro 1-3 anys interessos acumulats) puja un 1,5% i acumula un 11,6%.

La majoria de les empreses de la cartera ho han fet millor que el mercat, unes en publicar bons resultats trimestrals (especialment RYANAIR, VESTAS, RAISIO, APPLE i NVIDIA) i altres impulsades per la rotació (irregular) del VALUE/GROWTH (especialment BENETEAU i ATOS).

Renda Fixa i Divises

No hem modificat la posició de Renda Fixa durant el mes. Volem afegir posicions en els bons de la comercialitzadora d’electricitat Audax (BBB-) però no hem trobat paper disponible ara com ara.

En divises vam ampliar el dia 8 l’exposició a USD del 7% al 15%. La millora de les dades econòmiques americanes i el discurs de la Fed ens fa estar més “tranquils” enfront d’una potencial depreciació del USD vs l’EUR. Les cobertures suposen un cost i llevar-les ens permet aprofitar més els rendiments dels bons americans que tenim en cartera. La posició en lliura esterlina (a través del bo del Tresor) està sent positiva, la divisa està repuntant davant les enquesta que donen vencedor a Johnson i davant la posició del Banc Central de mantenir-se a l’espera.

Estratègia Empreses

A la finals de mes vam afegir posicions en NFON fins a l’1% del patrimoni. Té una quota de mercat del 25% a Alemanya en centraletes telefòniques digitals. Les empreses aniran migrant de les centraletes estàndard bé perquè busquen més prestacions i un cost més progressiu (SaaS) o be forçades per l’abandó de les xarxes coaxials per les grans operadores. És un nitxe de mercat on ni les grans telecos ni les grans tecnològiques tenen una posició dominant. També hem acudit a la sortida a borsa de HOLALUZ amb un 0,7% del patrimoni (la meitat del volíem). L’empresa té una bona oportunitat per a esgarrapar una quota de mercat major (ara té 200.000 clients, un 0,8% del mercat) i arribar al milió de clients aprofitant que hi ha 12.000 clients que canvien de companyia cada dia. Aquestes adquisicions han fet incrementar el pes en les dinàmiques de MILLOR COMUNICACIÓ i MILLOR ENERGIA.

Seguim analitzant empreses dins d’aquestes 7 dinàmiques de creixement que tenim identificades (empreses de generació solar per exemple) encara que ens agradaria també agafar exposició en altres dinàmiques com la de la productivitat (empreses de robòtica) a mesura que anem confirmant que el cicle econòmic es recupera.

La diversificació que tenim en VALUE/GROWTH/QUALITY ens està funcionant bé en aquest entorn en el qual, com dèiem al principi, el mercat va canviant sovint les seves preferències de factors en funció de com albira que serà “la part final” d’aquest cicle econòmic.

També la nostra exposició al cicle és relativa i mantenim un pes significatiu en DEFENSIUS. En l’escenari central de “creixement moderat” que es dibuixa per a 2020 ens sembla una distribució adequada posat que, quan es donin episodis de tensió, aquests afecten més al mercat en un entorn de poc creixement.

Estratègia de Risc

Diversos indicadors als EUA i Europa apunten a un enfortiment del creixement econòmic (especialment els PMIs) el que continuaria confirmant l’escenari que estem en un minicicle econòmic “estandar” (Alemanya i els EUA especialment) i que hauríem tocat fons. Els PMIs de la Xina també apunten a un repunt de l’activitat.

En tot cas la Guerra Comercial i el Brexit (en menor mesura) continuen sent les principals fonts de risc per al creixement econòmic i per al mercat. Aquest últim s’ha beneficiat des d’octubre del canvi de to entre els EUA i la Xina que ha allunyat de la taula l’escalada d’aranzels. No obstant això un acord més constructiu sembla lluny encara pel que seguiran les distorsions en les cadenes de subministrament i en les decisions d’inversió, limitant així el creixement econòmic. D’altra banda continua incrementant el momentum dels estímuls fiscals a tot el món (anunci 151Bn USD el Japó, pressió de la CE sobre Alemanya, reforma estratègica BCE), que jugarien a favor del creixement econòmic.

Mantenim una exposició a Renda Variable entorn el 50% i com sempre romanem alerta al creixement econòmic i als riscos sistèmics de fons (leverage loans, shadow banking, liquiditat ETFs).

Sostenibilitat

Hem enviat el nostre sentit del vot per a la Junta de Microsoft. Hem votat A FAVOR del nomenament dels consellers a diferència de l’any passat perquè han incrementat el ràtio de dones en el Consell del 33% al 45% (excloent al fundador i al CEO).

D’altra banda hem votat EN CONTRA dels sous dels executius. El sou del CEO ens sembla ben justificat en relació als objectius complerts i en comparació amb altres empreses de nivell similar (representa un 0,10% del EBIT). Tot i això el Pay Ràtio del CEO vs la mitjana dels treballadors ha crescut de 145x a 245x. Pensem que l’empresa hagués hagut d’explicar aquest increment, i quina és la seva estratègia per a gestionar-ho. De fet aquesta és una de les preguntes que hem introduït en la Junta d’accionistes.

Hem votat A FAVOR de les dues propostes fetes pels accionistes. Una demana nomenar representants dels trabadores en el Consell de l’empresa en línia amb les pràctiques de diversos països europeus. Una altra demana publicar el ràtio de Gender Pay Gap també utilitzant la mediana, i no sols la mitjana. El Pay Gap mitjana és pràcticament nul (homes i dones cobren el mateix per la mateixa funció), no obstant això el % de dones en posicions millor pagades (i de major responsabilitat) és menor.

També hem traslladat una qüestió addicional al management a la Junta. Li hem preguntat quina és la seva estratègia per a reportar de forma més precisa les seves emissions de CO2 Scope 3 relacionades amb els proveïdors i amb l’ús dels productes venuts (el final de vida especialment). Ara les publiquen amb un marge d’error del 50%.

This entry was posted in Notes gestió. Bookmark the permalink.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.