Sobre la caiguda d’Apple d’aquest mes

Apple ha estat caient aquest novembre (-19%) especialment després de publicar resultats (guies 4º trimestre d’ingressos fluixes: +1/+5% per USD car i timing llançaments) i de publicar-se diverses notícies sobre les comandes dels seus proveïdors. També ha caigut per la por a una desacceleració econòmica general i possible final del cicle econòmic. Sobre el tema econòmic teniu la nostra visió al darrer mensual i en breu enviarem una actualització sobre aquest tema. ROBUST té una exposició a APPLE del 5,5% del patrimoni i és una de les nostres principals posicions.

iPhones vs Serveis

La nostra impressió és que el mercat està centrant-se en el creixement del nombre d’unitats d’iPhones venudes, mentre que Apple està apostant per l’upgrade del seu mix (unitats de més valor i més preu), el llançament de nous productes “perifèrics” (Watch, HomPod, Beats, AirPods i Pencil) i, especialment, el creixement dels Serveis (AppStore, Music, iTunes, Pay, iCloud i Salut).

De fet el creixement de les unitats venudes d’iPhone en el seu any fiscal 2018 (tanquen al setembre) ja ha estat d’un mer +0,4%. Malgrat això els ingressos han crescut un 16%. A aquest creixement les vendes d’iPhone han contribuït en un 69%, impulsades per l’increment del preu mitjà (+17%). Un altre 20% del creixement ha vingut pels Serveis i un 13% pels nous productes. iPad i Mac han restat 2 punts.

Apple ha dit que discontinuaría la publicació del nombre d’unitats que ven però en canvi començarà a publicar el marge brut que guanya de Serveis. Cook també està ressaltant contínuament la importància de la seva base instal·lada d’usuaris: al febrer va dir que era de 1.300Mn d’usuaris i en el recent CALL de resultats va dir que creixien a doble dígit (per entrades de nous usuaris entenem, on juga un paper important el descremat de preus que ha desplegat: un iPhone 7 ara val 525EUR). El creixement i l’estabilitat del negoci vindrà per la venda de serveis i productes perifèrics a aquests usuaris, així com per la reposició que facin del seus iPhone, iPad o Mac (tenint en compte que l’índex de retenció de clients del iOS d’Apple és del 89%).

Addicionalment l’efecte alcista de les noves gammes més cares de iPhones (i d’iPad, Macs i Watch) encara pot continuar. Una altra palanca de creixement és Índia on encara hi ha aranzels alts i no se li permet posar tendes pròpies. Addicionalment l’empresa segueix treballant en projectes de mig termini com el de Salut o el d’Intel·ligència Artificial. En Salut ja està activat el protocol per importar dades mèdiques digitals, als EUA Apple participa amb diversos hospitals significatius i estan parlant amb l’Associació de Veterans de guerra.

Proveïdors

El tema de les retallades de producció dels proveïdors no és nou, sovint hi ha distorsió pel nivell d’inventaris i les expectatives per a la campanya nadalenca. A això s’afegeix que aquest any Apple té 3 iPhones nous (XS, XS+ i XR) en lloc de 2 i la disponibilitat dels mateixos ha estat escalada (XS al setembre i XR al novembre). Els anuncis de diversos proveïdors han creat incertesa i fins i tot Goldman Sachs ha retallat el preu de l’acció (a 185USD)  al·ludint a la recent notícia del WSJ sobre els proveïdors.

Això ha ocorregut altres vegades però. Al novembre de 2017 per exemple l’acció va caure després que un periòdic de Taiwan publiqués que Apple havia demanat als seus proveïdors de l’iPhone 8 reduir la producció un 50% al novembre i desembre, i que el CEO d’una teleco canadenca parlés també d’una demanda anémica de terminals. En canvi les vendes d’unitats del 4º trimestre de 2017 van caure un mer 1%. Morgan Stanley, per contraposar la notícia de Goldman Sachs, diu que no es pot fer cas de les oscil·lacions dels proveïdors (per la seva pròpia idiosincràsia) i valora l’acció en 253USD (també al·ludint a l’estabilitat del negoci de serveis).

Valoració

En tot cas, per justificar el preu actual de l’acció de 177USD hem d’assumir que els ingressos estaran 3 anys sense créixer (fins a 2022), i a partir de llavors tindran un creixement terminal del 2% anual. A més cal assumir que el marge operatiu descendeix 2 punts al 24%, de forma permanent.

Aquests supòsits ens semblen massa pessimistes. Ja pel seu propi compte els Serveis i els productes perifèrics han fet créixer aquest any els ingressos totals un 6%. Apple té com a objectiu doblar el pes de Serveis al 2020 vs 2016, la qual cosa suposaria un increment anual al 2019 i 2020 del 15% (creixement similar a l’actual). Si assumim el mateix creixement per als perifèrics (menor que l’actual 31%) solament amb aquests dos components els ingressos totals ja creixerien un 3%. Assumint aquest creixement d’ingressos del 3% anual fins a 2022 i un marge operatiu del 26% el preu fonamental de l’acció és de 215USD.

Conclusió

No compartim la visió que el negoci d’Apple tingui un problema fonamental si el creixement d’unitats d’iPhone s’estanca. L’empresa té diverses palanques de creixement i especialment la del negoci de Serveis, per la seva naturalesa és més estable. A més la valoració fonamental d’Apple ja no descomptava (fins i tot abans de la correcció) grans creixements d’ingressos, sinó més aviat un creixement moderat i estable d’una empresa amb un balanç sanejat i que està mutant (com altres techs) de ser un producte de consum discrecional a un ecosistema entrellaçat amb el dia a dia de les persones i les empreses.

Mantenim ara com ara la nostra inversió en APPLE encara que, com vam dir en l’últim mensual, anirem reduint el pes de cada inversió i incrementant el nombre d’empreses fins a tenir-ne 20, per tenir així més diversificació.

This entry was posted in Notes gestió and tagged . Bookmark the permalink.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.